Whois Mark Yahoo bot last visit powered by  Ybotvisit.com Seo Monitor islameonline4.blogspot.com/ 2011-02-06 monthly 0.5  free web counter Counter Powered by  RedCounter
dns failure

مسواک بين علم و ايمان

Posted by محمد ۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه


مسواک بين علم و ايمان 
تهیه کننده: أحمد حسين خليل حسن
دانشکده تحقیقات اسلامي – دانشگاه الأزهر
برگردان: اسحاق رسولی درمیان- معلم- استان خراسان جنوبی

الله تعالى می فرماید:سَنُرِيْهِمْ آيَاْتِنَاْ فِيْ الآفَاْقِ وَفِيْ أَنفُسِهِمْ حَتَّىْ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ اَلْحَقُّ [1]
"به زودی نشانه هایمان، که در آفاق و درون خوشان است، را به آن ها نشان خواهیم داد تا برای آن ها روشن شود که (الله و نشانه های او) حقیقت است."
مقدمــــــه:
حمد از آن الله متعال است که با قلم حکمت خویش آدمی را آموخت، آن چه را که آدمی نمی دانست به او آموخت، و سلام و درود بر سرور آموزگاران و آخرین پیام آور رحمت، به بشر آموخت در حالی که خود او بی سواد بود، جاهلان را از تاریکی جهل بیرون و به نور علم هدایت نمود، این چنین شد که مایه رحمت و بخشودگی مؤمنان گردید.

الله متعال او را برانگیخت و با کتاب شریفش فرستاد تا در بین مردم با حقیقت و عدالت قانون گذاری کند و حکم نماید، این چنین شد که قوانین و احکام او وحیی شد از طرف الله قادر و متعال، قوانین و سنت هایی پاک و محترم که در آن ها نه زیاده روی شده و نه کم روی. و در همان قرآن شریف به ما امر نموده که با یقین کامل به او ایمان آوریم و به رسالت او و تمام آن چیزهایی که از طرف الله حکیم و علیم برای ما آورده است، معترف شویم؛ الله تعالى در مورد سنت خالص و عاری از آلودگی حضرت می فرماید:
وَمَاْ يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىْ إِنْ هُوَ ِإلَّا وَحْيُُ يُوْحَىْ [2]
"محمد صلى الله عليه وسلم از روی هوا و هوس سخن نمی گوید، و چیزی جز وحیی که بر او می شود نمی گوید."
و خود حضرت می فرماید: ألا إني أوتيت الكتاب ومثله معه[3]
همان طور که قرآن، آيات و معاني و احكامش معجزه است، سنت نبوي نیز معجزاتی فراوان داردکه هر کس که آن سنت ها را ترک کند بسیار به گمراهی می افتد.
پس اگر از پیروی کردن از او سر باز زنیم و از طریقت و روش او روی بگردانیم، پس وای برما، چرا که با این کار بر خود بسیار ظلم کرده و هلاک کرده ایم.
با این نطق منظور قرآن کریم به روشنی تمام و کمال بیان می گردد. الله تعالى می فرماید:
فَآمِنُوْا بِالَّلهِ وَرَسُوْلِهِ وَالْنُّوْرِ الذي أَنزَلْنَاْ وَالَّلهُ بِمَاْ تَعْمَلُوْنَ بَصِيْرُُ [4]
"پس به الله و فرستاده اش و نوری (قرآن و احکام دین) که نازل کردیم ایمان آورید، و الله متعال بر آن چه که انجام می دهید بیناست."
و رسولش صلى الله عليه وسلم فرمود: تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدى أبدا كتاب الله وسنتي [5]
در این تحقیق به این مسئله خواهم پرداخت که چگونه سنت نبوي – به اعتباراین که قانون الهی است– پایدار و باقي می ماند، تا زمانی که الله زمین را به اهل ایمان به ارث برساند؟ و این که هر آن چه که با سنت نبوی مخالفت کند قطعاً به خطا و نابودی می رود.
علم جدید، جز در زمانی نه چندان دور به اطلاعاتی که سنت در اختیار ما گذاشته است، نرسیده بود، و نیز اطلاعاتی در سنت وجود دارد که علم روز هنوز به آن ها دست نیافته است. پس نبي اکرم صلى الله عليه وسلم این اعمال را چشم بسته و تصادفی انجام نداده است و تمام زندگی وی قانونی برای امت است، بعد از این که میراثی غنی و ارزشمند برای ما باقی گذاشت، که به داشتن و حفظ آن افتخار می کنیم و تاریخ بزرگی که به بزرگی و عزت امتش شهادت می دهد، قرآن كريم قانون أمت و ریسمان محکم الهی است که اخبار و شگفتی های آن به پایان نمی رسد. اما ما در این تحقیق به حدیثی از سنت رسول الله صل الله علیه و سلم خواهیم پرداخت.


مسواك بين سنت و طب:
در اینجا به یکی از جوانب اعجاز علمی در سنت خواهم پرداخت، و این جنبه سنت مسواک زدن است.
رسول الله- صلى الله عليه وسلم می فرماید- السواك مطهرة للفم مرضاة للرب [6]
(مسواک زدن، دهان را پاک و پروردگار را راضی می نماید.)
اگر به اصل کلمه ( ط . هـ . ر ) نگاهی بکنیم، می فهمیم که به معنی "پاک کردن" است و دانشمندان علم لغت این کلمه را به معنای پاکی و نظافت از تمام آلودگی های جسمی و معنوی می دانند[7]. درقرآن کریم نیز با همین دو معنا به کار رفته است.
الله تعالى در اشاره به وجوب پاک شدن از آلودگی های جسمی می فرماید:
وَثِيَاْبَكَ فَطَهِّر [8](و لباست را پاک بگردان)
و این گونه مؤمنان را تمجید و احترام می کند:
فِيْهِ رِجَاْلٌ يُحِبُّوْنَ أَن يَتَطَهَّرُوْا وَالَّلهُ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِيْن [9]
"در آن مردانی هستند که دوست دارند که پاک گردند و الله پاکان را دوست می دارد."
تطهير یک چیز، در لغت عربی به معنای برطرف کردن ناپاکی و آلودگی، چه بزرگ باشد و چه کوچک، است. اگر در زبان عربی جستجو کنیم اصطلاحی، با مفهوم برطرف کردن ریزترین چیزها، بلیغ تر از این اصطلاح نخواهیم یافت.[10]
نووي می گوید: سواك از لحاظ لغوی به انجام دادن کاری اطلاق می شود و آن کار مسواک زدن است و آلتی را که با آن مسواک زده می شود "مسواك " گویند.[11]
بیش از یکصد حدیث در خصوص مسواک در کتب حدیث آمده است که متأسفانه ما از آن ها اطلاع نداریم.
صنعاني، صاحب کتاب سبل السلام، می گوید "در مورد سنت تعجب می کنم که در باره آن احادیث بسیاری آمده است در حالی که بسیاری از مردم و فقهاء آن احادیث را رها و فراموش کرده اند، و این کار زیان و خسران عظیمی است."[12]

مسواك زدن در فقه:
رسول الله صلى الله عليه وسلم می فرماید: لولا أن أشق على أمتي لأمرتهم بالسواك مع كل وضوء[13]
"اگر بر امت من سخت نبود حتماً به آن ها دستور می دادم که با هر وضویی مسواک بزنند."
از اینجا، میزان دلسوزی و تلاش نبي اکرم- صلى الله عليه وسلم – در مورد سلامتی امت شان و هر کوچک و بزرگی از امت، بر ما آشکار می شود. پس از نظر علماء، مسواك زدن، هنگام وضوء و نماز، على الراجح مستحب و سنت مؤکده است.[14]
همه می دانیم که امام شافعي – رضي الله عنه – زمانی که در عراق بود به خاطر این که درخت اراک بسیار یافت می شد، مسواک زدن را واجب می دانست، اما وقتی به مص رفت و دید که درخت اراک در آن جا کم یاب است، حکم مسواک را مباح دانست.


اراك چیست؟
درخت اراک در تقسيم بندی گیاهان از گروه "سالوادور" است.[15] ، نام علمي آن "سالوادورا پرسيكا"[16] است، این درخت در مناطق بیابانی بسیار و در کوه ها کم می روید، آب و هوای گرم و استوائي محل مناسبی برای رشد این درخت می باشد. به همین دلیل در تعدادی از سرزمین های قاره آسيا مثل عربستان، به خصوص در عسير، أبها وجيزان، و هم چنین در برخی نواحي يمن، هند و إيران یافت می شود. أما در قاره آفريقا آب و هوای مناسب برای رشد آن کم یاب است و در برخی از نواحي مصر، مثل الوجه القبلي و شبه جزيره سيناء و در وفرة، در جنوب سودان، یافت می شود.
درخت اراک شبیه درخت انار است، و در تمام مدت سال سرسبز می باشد، از نظر ارتفاع نیز کوتاه است، ارتفاع آن بین دو تا پنج متر و قطر ساقه آن به یک قدم می رسد، اما شاخه های آن باریک و گرد،و برگ های آن به خاطر وجود ماده روغنی سبز رنگ، درخشان است، و شیره ای به رنگ زرد مایل به سبز روشن از آن خارج می شود، و از گل آن میوه ای حاصل می آید شبیه به گیلاس و به صورت خوشه است و خورده می شود.
چوب اراک زیر میروسکوپ:[17]
محققان با کمک برش عرضي از چوب أراك و تحقیق روی آن (البته بعد از جوشاندن و خیس کردن آن در محلولی متشکل از مقادير مساوي از آب، الكل و گلیسیرین) متوجه شدند که چوب اراک از 3 لایه زیر تشکیل شده است:
1 – لایه خارجي، که بافت پارچه مانند دارد.
2 – لایه وسطى که بافت چوبی دارد، این دو بخس قسمت خارجی را، که بخش سوم را بر در می گیرد، تشکیل می دهند.
3 – لایه داخلي که از ألياف سلولزي، با ساختاری باشکوه، تشکیل شده است.
ألياف آن براساس نظامی دقيق در کنار یکدیگر مرتب شده اند و به صورت یک مدل یکپارچه (شبیه پیوندهای موجود در میوه ليمو، که هر بند آن دارای ده ها ليف کوچک است)، و در کنار هم كامل ترین مسواک طبيعي را برای دفع خطر قریب الوقوع بر دندان ها را تشکیل می دهند.

مكانيزم پوسیدگی دندان :
در طی سالیان، ممکن است با مکانیزم تشکیل مواد مخرب روی دندان ها معروف به "پلاک"[18]به دلیل وجود پدیده های بالینی و در زمره حقایق بیشماری که شناخته شده است، آشنا شده باشید. از بین این حقایق به روشنی مشخص شد که دندان ها بدون وجود پلاک نمی پوسند.

پلاک چیست؟ چه خطری دارد ؟ ارتباط آن با چوب اراک چیست؟
در دهان ما تعدادی موجودات حیرت انگیز کوچک به نام " گروه ميكروب های دهانی " وجود دارند که در حفره دهانی زندگی می کنند. این حفره، لب ها از قسمت جلو، دو گونه از دو طرف صورت که دو فك و هر آن چه که در فک قرار دارد را احاطه کرده است، دندان ها، غدد بزاقی، زبان، رگ هایی که به وسیله خون به هر کدام از این اعضاء غذا رسانی می کنند و أعصابی که به حرکت و احساس در دهان کمک می کنند، را شامل می شود.
اگر ميكروب های موجود در هر سانتيمتر مكعب از بزاق را بشماریم، بیش از 5/5 میلیارد ميكروبدر هر سانتیمتر مکعبخواهیم یافت، که به 29 نوع ميكروب می رسد. بين تمامی ميكروب های دهان وهم چنین بين میکروب ها و بدن إنسان (میهمان)، توازن دقيق و هم زیستی مسالمت آمیز وجود دارد. درحقیقت ایمنی طبیعی که در دهان وجود دارد باعث مهار ميكروب ها می شود و آن ها قادر نیستند که هیچ گونه ضرری به بدن انسان وارد کنند، اما طولی نمی کشد که این رفتار میکروب ها تغییر می کند و این حادثه جایی رخ می دهد که بقايای مواد قندی غذاها بين دندان ها باقی می ماند، در این حالت میکروب ها به سرعت شروع به ساخت مولکول های یک ماده ژلاتینی محکم و چسبنده، بر روی سطح دندان ها، می کنند و محیط مناسب و خوشایندی برای زندگی و رشد میلیاردها باكتري در درون دهان فراهم می کنند. سپس باکتری ها شروع به رشد و تکثیر می کنند و یک لایه معروف به "پلاک دندانی[19]" یا پلاک باکتریایی[20]ایجاد می کنند[21]. این پلاک به صورت لایه ای لیز و لغزان و رنگ متمایل به سفید است، برخی اوقات هم بدون داشتن رنگ مشخصی ظاهر می گردد. آن چه مهم است، این است که لایه پلاک ميكروبي از حدود 300 میليون سلول در هر میلی گرم تشکیل شده است.
این گونه است که خطر واقعی، که بر دندان ها یورش می برد، ظاهر می گردد، سپس لشکری از باكتري ها از جمله"استربتوكوكس"، "لاكتوباسلس" و امثال این ها پیوسته أنزيم هایی آزاد کرده که باقیمانده قند را تجزیه می کنند تا وقتی که این قند ها را به قند ساده، مثل گلوکز، تبدیل می کنند، سپس به وسیله یک عامل این قندهای ساده به اسیدهایی مثل لاكتيك، بيروفيك، خليك و بروبيونيك تبدیل می شوند.
واضح است که این اسیدها قادر هستند که قسمت محکم متصل به مينای دندان ها را ذوب کنند و باعث ایجاد"شکاف پوسیدگی ناشی از اسید" شوند، سپس سطح دندان ساییده شده و آماده برای ورود لشکر جديدی از باکتری های مخرب به اعماق داندان می شود، تا جایی که تخریب دندان به ریشه آن می رسد.
در این هنگام مکانیزم پوسیدگی در ترکیب پلاک مستقر می شود، بدون پلاک پوسیدگی صورت نمی گیرد، کسی که می خواهد دچار پوسیدگی دندان نشود باید با پلاک مبارزه کرده و آن را از بین ببرد.

لایه پلاک چه عملی انجام می دهد؟[22]
لایه پلاک – اگر زود از بین نرود– میلیون ها ميكروب را در خود جمع می کند. ميكروب های لایه پلاک فرصت را غنیمت شمرده و پیوسته با ترکیب با باقیمانده غذا، که در تمام سطوح دندان ها منتشر شده اند، باعث ایجاد التهاب ساده در لثه می شود، این التهاب واقعاً ساده و کوچک است، ولی با گذشت زمان و بی توجهی به آن ببین چه اتفاقی می لفتد:مواد سمی حاصل از التهاب ها به سرعت مشغول نابود کردن بافت های لیفی و ریشه دار متصل کننده در لثه های اطراف دندان ها، می شود. و کانون آلودگی و چرک را در زیر لثه، درون استخوان ها و ریشه دندان ها ایحاد می کند. اینجاست که فاجعه رخ می دهد پیوسته آن حفره فساد و آلودگی، با مخلوطی از چرک و فساد، که با سلول های مرده و ميكروب ها و باقیمانده غذا ترکیب شده است، پر می شود، تا وقتی که لثه به "اوره"[23]مبتلا می شود، و دندان ها در معرض تخریب و افتادن قرار می گیرند.
ولا حول ولا قوة إلا بالله .
راست گفتی سرورم ای محمد (ص)، وقتی فرمودی)السواك مطهرة للفم مرضاة للرب(18)، تأثیر پلاک به همین جا ختم نمی شود بلکه ضرر آن پیشروی می کند تا وقتی که به اعضاء داخلی بدن می رسد و این چیزی است که در این جا مشاهده خواهید کرد.

تأثير پلاک بر دستگاه های داخلي بدن[24]
در قسمت قبل متوجه شدیم که حفره چرکی باعث " اوره " در لثه می شود و آلودگی ها و سموم آن – از طریق خون– به دستگاه ها و أعضاء بدن نفوذ کرده و باعث آسیب دیدگی آن ها می شود.
اول : گزارش های علمي جدید حاکی از آن است که برخی از باکتری های دهانی، مثل باكتري "بورفيروموناز جينجيا فالس"، می توانند به شریان های قلب نفوذ کرده و باعث آسیب دیدگی دیواره قلب شوند. و در زمانی دور یا نزدیک باعث انسداد در قلب و بروز سکته می گردند.
دوم : گزارش های دیگری نیز حاکی ازآن است که بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده، دردهان شان تعداد فراوانی از باکتری "هليوكوباكتربيلوري " یافت شده است. این نوع مخرب از باکتری می تواند به معده نفوذ کند و وارد دیواره معده شده و سوراخ های کوچک در آن ایجاد کند، این سوراخ های کوچک کم کم گسترش یافته و معده را زخمی می کنند.
سوم : گزارش های دیگری نیز اظهار می دارند که خطر باكتري های دهان ممکن است به مغز هم، راه یابد. بدین طریق که این باکتری آنزیم هایی را تولید می کند که تراكم چربی در شریان های شاهرگ گردن را افزایش می دهد، تا این که باعث کاهش خون رسانی به سلول های مخ شده و مغز را با سکته قریب الوقوعی تهدید می کند.
چهارم : تنها همین نیست، خطر باکتری های دهان ممكن است به چشم ها، ریه ها، کیسه صفراء، پوست، کلیه ها و به مفاصل بدن هم راه یابد و تأثیرات این کانون و حفره چرکی، به قسمت های مختلف بدن راه می یابد، با این وجود می شود از تمامی این خطرات جلوگیری کرد، البته زمانی که لایه پلاک، که دلیل اصلی تمامی این خطرات و بیماری هاست، از بین برود.

چوب اراک چگونه می تواند پلاک را از بین ببرد؟ و چگونه باعث جلوگیری از بیماری هایی، که قبلاً ذکر کردیم، می شود؟
اعجاز سنت در مسواك زدن [25]
مجله آلمان شرقي در شماره چهارم خود در سال 1961.م، به نقل از مقاله ای از داشمند " روادارت "، مدير مرکز میکروب شناسی دانشگاه روستوك، می نویسد:
"من در سفرنامه افرادی که به سرزمین اعراب سفرکرده بودند در مورد مسواکی که عرب ها استفاده می کنند چیزهایی خوانده بودم، این امر برایم به حالت مسخره آمیز جلوه کرد، و دلیلی شد که من این قوم را عقب افتاده تلقی کنم، که در قرن بیستم با یک تکه چوب دندان های خود را تمیز می کنند. با خود گفتم: چرا در ورای این تکه چوب یک واقعیت علمی نباشد؟
به سرعت شروع به تحقیق کردم، تکه ای از آن چوب را کوبیده و مرطوب کردم، سپس این خمیر را در مزارع کشت باکتری قرار دادم و متوجه شدم که آثاری هم چون تأثیرات پنیسیلین در آن آشکار شد، دکتر "فريد ريك فيستر" افزود، وی در طی هفت سال گذشته غیر از چوب اراک از مسواک دیگری استفاده نکرده است."
شاید این همان چیزی است که أنس بن مالك- رضي الله عنه – از رسول الله– صلى الله عليه وسلم– روایت می کند –در فتح البارى نیز آمده است-، حضرت فرمود:
أكثرت عليكم في السواك [26]

تركيب شیميائي چوب اراک[27]
در این بخش مطالبی را در مورد چوب اراک ارائه می کنم تا هر گونه شک و تردید در این مورد از ذهن خواننده حذف گردد. دانشمندان بعد از این که آزمایش کردند تركيب شيميائي چوب اراک، شاید با مطالعه و دیدن تركيب شيميائي مسواك اراک، دلایل انتخاب این مسراک را توسط نبي اكرم (صلى الله عليه وسلم)، که قطعاً وحیی بوده است که به رسول الله (صلى الله عليه وسلم) وحی شده است، را درک کنیم:
1 – تحقیقات اخیر بر این نکته تأکید دارد که مسواک سبز از چوب اراک حاوی مقدار زیادی ماده تیز مزه است، این ماده ضد عفونی کننده و پاک کننده و باعث جلو گیری از خون ریزی لثه وتقويت آن می شود.
2 – تحقیقات وجود ماده ای تیز به نام "سنجرين"[28]با بوی تند و مزه ای تیز در مسواک را اثبات کردند، این ماده به کشتن باکتری ها کمک می کند.
3 –دكتر طارق الخوري بر وجود كلرايد همراه با سیليكا تأكید دارد، این ها موادی است که باعث سفیدی دندان ها می شود، این ماده چسبناک ميناء را می پوشاند و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.[29]
4 – هم چنین وجود " 3 ميتل آمين"[30]باعث بهبود زخم های لثه و رشد سالم آن می شود. این ماده پاک کننده، باعث اصلاح و کاهش شاخص هیدروژنی حفره دهانی، که به صورت " غير مستقیم " در رشد ميكروبي دهان مؤثر است، می شود. هم چنین محققان مقداری مواد ضد تورم در این چوب کشف کردند.[31]
5 – هم چنین بعد از آزمایش بسیار در ترکیب شیمیایی چوب اراک و استخراج ترکیب و بررسی ارزش دارویی آن متوجه شدند که در چوب اراک مقدار زیادی عنصر فلورين وجود دارد، این ماده باعث صلابت و استحکام دندان ها و نیز جلوگیری از تأثیر اسیدها برای جلوگیری از پوسیدگی، می شود، کار بزرگ تر فلورين در مرحله شکل گیری و نمو دندان ها آشکار می گردد.
6 – غير از عنصر فلورين، مقداری عنصر كلر نیز در چوب اراک یافت می شود، که رنگ بد دندان ها را از بین می برد و هم چنین ماده سيليكا که نقش آن در محافظت از سفیدی دندان ها را فهمیدیم، نیز در چوب اراک وجود دارد.
7 –ماده معروف به" سيليس " به نسبت 4% در چوب اراک یافت می شود، این ماده لایه پلاک را از سطح دندان ها دور کرده و حذف می کند.
8 – ماده "بي كربنات سدیم" را هم از یاد نمی بریم، گروه معالجه دندان، در انجمن دندان پزشکان آمريكا بر نقش این ماده در معالجه و بهبود دندان ها تأکید می کنند.[32]
9 –دانشمندان در چوب اراک ماده ای به نام " سيلفا يوريا " یافتند که باعث ممانعت از سوراخ شدن و پوسیدگی و به دنبال آن جلوگیری از تشکیل مرکز و حفره چرکی در دندان می شود. (توضیح آن قبلاً گذشت.)
10 – تجزیه چوب اراک وجود مقداری از اسید انيسيك، که به دفع خلط از سینه کمک می کند، را اثبات کرد. علاوه بر آن مقداری اسید اسكوربيك و ماده سيتوسيترول نیز در ان چوب وجود دارد، این دو ماده باعث تقويت شریان های خونی غذارسان به لثه، می شوند.
إمام ابن القيم فوائد فراوان مسواك زدن را بیان کرده و در مورد إعجاز سنت نبوي -على صاحبها أفضل الصلاة والسلام- در مسواك زدن، تأکید می کند.[33]
11 – در چوب اراک به میزان 1% مواد خوشبو کننده روغنی یافت می شود که دهان را با عطر خود خوشبو می کنند.
12 – هم چنین محققان، در چوب اراک ماده ای به نام " انثراليتون " یافتند که در تقويت اشتهاء غذا خوردن و هم چنین در تنظيم حركت روده ها مفید است.

بعد از این تفاصیل می خواهم سؤالی مطرح کنم :
پس کی می خواهیم این حدیث نبي اکرم– صلى الله عليه وسلم– را تصدیق کنیم وقتی که حضرت فرمود:"السواك مطهرة للفم مرضاة للرب"[34]

تفاوت بين چوب اراک و خمیر دندان:
بعضی سؤال می کنند اگر مواد موجود در چوب اراک را جدا کرده و در خمیر دندان به کار ببریم آیا همان تأثیر چوب اراک را دارد و همان کار را انجام می دهد؟
یکي از بزرگترین دانشمندان علم دندانپزشکی در جهان به این سؤال پاسخ گفته است. وی با انجام تحقیقات و آزمایشات بسیار و صرف هزینه فراوان مواد موجود در چوب اراک را استخراج کرده و به صورت خمیر دندان درآورده و نام آن را Qualimeswaks گذاشت، این خمیر دندان توسط یک شرکت سوئیسی به نام "فارما بازل ليمتد" در بازار عرضه شد، اما تأثیری که در چوب اراک بود در این خمیر دندان وجود نداشت.
علت چیست؟
دلیل این قضیه به وجود ترکیبات شیمیایی فراوان در چوب اراک بر می گردد. این چوب حاوی عناصر دیگری هم است که تنها بعد از واکنش با بزاق دهان ظاهر می گردند و ناباورانه، در بزاق ترکیبات جديدی یافت شد که در عصاره آزمایشگاهی اراک یافت نشده بود.
این ترکیبات از کجا آمدند؟
دانشمندان بعد از تجزیه و تحلیل های دقیق دریافتند که این ترکیبات در اصل جزو ترکیبات اراک طبيعي است، اما این درخت دارای تركیبات دیگری نیز هست که تأثیر آن تنها زمانی آشکار می شود که با آنزيم های بزاق دهان ترکیب شود، بعد از ترکیب در بین دسته های باکتری های مضر دهانی جولان کرده و در زمانی اندک می تواند 97% میکروب ها را از بین ببرد.
علاوه بر آن، نیرو های سه گانه ای هست که چوب اراک را متمایز می گرداند و آن نیروها عبارتند از:"ميكانيكي – شيميائي – حیاتی"
آزمایشات و تحقیقات اثبات کرد که دهان ها و دندان ها تعتبر از بین می برد مضن مثالية برای رشد و تكثیر ميكروب ها در همین زمان بود که خمیردندان ها را ساختند، و در آن از مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده و انواع آنتی بیوتیک های کشنده ميكروب، به مقدار فراوان استفاده کردند، طولی نکشید که اختراع شان نتیجه عکس داد، چون دندان پزشکان متوجه شدند که این خمیردندان عامل مستقیم در ایجاد اختلال در توازن طبيعي و دقيق بدن است. (به دیگر سخن این مواد عوارض جانبي دارند.)
اما چوب اراک، بدون ایجاد اختلال در توازن طبيعي بدن انسان، تمام نقش ها و وظایف خود را انجام می دهد، و بلکه بالعكس به بدن انسان کمک می کند تا به بهترین و بالاترین درجات توازن طبيعي ممكن دست یابد.
علاوه بر این، برخی از حالات مسمومیت کودکان آمريكایی در نتیجه خوردن ماده فلورايد موجود در خمیر دندان نیز مشاهده شد.[35]
رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فرمود: )أمرت بالسواك حتى خشيت أن يكتب على[36]. "به مسواک زدن امر شدم آن گونه که ترسیدم بر من فرض گردد."

نقش تربيتی مسواك زدن (دارویی برای ترک اعتیاد):
تحقیقات حاکی از آن است که بین دست و دهان گرایش فیزیولوژیکی و ارتباط میکانیکی وجود دارد که أساس ساخت سیگار و نیز عامل مشترك بين بیماری و درمان است. نمونه این واقعیت عکس العمل کودکان در مکیدن دست است، اعتیاد در حالت عدم وجود جایگزین مناسب برای سلامتی رخ می دهد.[37]
آقای " دريد لحام " در نوار ويديوئی که سازمان بهداشت جهانی در سال 2001 به مناسبت روز جهانی اعتیاد منتشر کرد این گونه اظهار کرد:
"اعتیاد به سیگار اساساً اعتیاد به مکانیزم حركتی است که بين دهان و دست رخ می دهد."
بدان: ( نکته مهــم )[38]
امروزه بسیاری از دانشمندان با صراحت تمام فریاد می زنند که مسواک وخمیر دندان بهتر است و دلیل می آورند که در با گذشت زمان قوانین تغییر می کنند.
جعمی از دانشمندان غربی – غير مسلمانان – قبل از دانشمندان مسلمان، پاسخ آن ها را دادند واظهارات پزشکان مصري و دمشقي, و رؤسای بخش های دندان پزشکی در دانشگاه های مختلف جهان، علاوه بر آن چه قبلاً در این تحقیق ذکر کردیم، در مورد تأثیر این مسواک را تأیید می کنند.
حكم به استعمال مسواک و خمیر دندان به جای مسواك چوبی، با این بهانه که با گذشت زمان قوانین و احکام تغییر می کنند، و با گرفتن چیز پست تر به جای چیز بهتر، صادر شد. پس در زمان های عقب ماندگی إسلام و پیشرفت غرب – در زمینه صنعت – مسواکی که وارد زندگی ما شد، ارزش و فایده کم تری نسبت به چوب اراک داشت.
علاوه بر این، گزارش های صادره از ( A.D.A) جمعیت داندان پزشکان آمریکا بیان می کند که مسواک پلاستيكي، به دلیل عدم قدرت آن بر نفوذ به لایه مخاط دهانی (ماده بزاق)[39]، بر فعالیت باکتری ها تأثیری ندارد و فقط آن ها را می پوشاند و همان تکه مسواك چوبی، به دلیل داشتن خاصيت کشش و انجذاب، است که قادر به کشتن باکتری ها می باشد.
هم چنین گزارش های صادره از انجمن دندان پزشکان آمريكا حاکی از آن است که بعد از 14 روز استفاده از مسواک پلاستیکی، باکتری ها بر روی آن رشد می کنند.[40]
حقیقت همین است که دشمنان اسلام هم به آن اعتراف کردند.

پــــایـان
بعد از این سلسله بحث ها در مورد یکی از جنبه های اعجازسنت نبوي و بعد از این که با براهین و دلایل علمی ثابت شد هیچ جای شک باقی نمی ماند که:
" مسواك زدن از دیدگاه علمي بحته موضوع از عرصه شبهات و سؤالات طرح شده درباره آن، خارج شد و بر سریر سیادت مواد طبيعي مؤثر در سلامتی بدن و دهان در کشورهای پیشرفته امروزی جای گرفت".
و می گویم:
مسواک زدن از قوانین فطری انسان بود، سپس روش زندگی نبي اکرم– صلى الله عليه وسلم – شد و روش زندگی پیامبر بهترین روش برای زندگی است. نبي اکرم- صلى الله عليه وسلم - تا زمان وفات به این کار پایبند بودند. روایت شده که حضرت محمد، صلى الله عليه وسلم، در هنگام وفات، امت رابه مسواک زدن وصیت فرمود.[41]
والمحافظة على السنة سبب رباني للتمكين في الأرض .
"رعایت سنت دلیل الهی برای حکومت بر زمین می گردد."
شاید آن چه مورخان در مورد پیروزی مسلمانان در نبرد نهاوند و دیگر حوادث به خاطر مسواك بیان می کنند، بهترین نمونه برای آن باشد.
ای کسانی که در دینی غیر از اسلام بدنبال گمشده خویش هستید، ای کسانی که کورکورانه از غرب تقلید می کنید و فکر می کنید که غربیان برتر از شمایند، و ای کسانی که روش محمد – صلى الله عليه وسلم – را رها کرده و در غیر روش او بدنبال آرامش و پیشرفت هستید، و ای کسانی که فریاد برمی آورید که "دین اسلام دین بازگشت به گذشته و عقب ماندگی است"، و ای کسانی که بهتر را با پست تر عوض می کنید.
و ای تمام کسانی که از دین فهم اشتباه دارید:
این سنت حبيب ما، حضرت محمد– صلى الله عليه وسلم – است که پیش روی ما قرار داده و برای ما نقل فموه است، همان معصومی – صلى الله عليه وسلم – که در مورد ما بسیار با حرص و تلاش رفتار می نمود
لَقَدْ جَاْءَكُمْ رَسُوْلٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيْزٌ عَلَيْهِ مَاْ عَنِتُّمْ حَرِيْصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِيْنَ رَءُوْفٌ رَحِيْمٌ[42]
قرآن که قانون امت مسلمان است و کسی که به وسیله آن سخن بگوید، دروغ نمی گوید، و هر کس با آن حکم کند عدالت ورزیده است، و هر کس آن را ترک کند ستمکاری است که الله متعال عمر و برکت او را کم می کند، و کسی که از راه هدایت بخش آن طغیان کند الله متعال او را گمراه می کند.
پس چرا از روش و قانونی که اگر به آن عمل کنیم، الله حکیم و خبیر از آن راضی می گردد، روی گردان هستیم و نتطفل على فتات موائد وقوانين بشر مثلنا لا يملكون موتا ولا حياة ولا نشورا ؟
اسلام، قانون امت است و نمونه روشی برای هرزمان ومكان است، پس دین اسلام نيست شایسته لأي زمان ومكان فحسب بل هي تصلح أي زمان ومكان ، الله عظيم الشأن راست گفت که:
سَنُرِيْهِمْ آيَاْتِنَاْ فِيْ الْآفَاْقِ وَفِيْ أَنفُسِهِمْ حَتَّىْ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ[43]
"به زودی نشانه هایمان، که در آفاق و درون خوشان است، را به آن ها نشان خواهیم داد تا برای آن ها روشن شود که (الله و نشانه های او) حقیقت است."
این تلاشی بود که در جهت معرفی سنت نبي اکرم– صلى الله عليه وسلم – انجام دادم، اگر درست بود، این همان چیزی است که آرزوی آن را داشتم و اگر درست نبود، همان تلاش در این جهت و اهمیت دادن به آن مرا بس است.
در پایان از الله متعال خواستارم که آن چه را که نمی دانیم به ما بیاموزد، و آن چه را که می دانیم برایمان مفید گرداند، و ما را راه راست هدایت نماید، که او بهترین مولى و بهترین همراه است.
حال سؤالی می پرسم که باید تمامی وجدان های بیدار و منصف به آن پاسخ دهند:
"یا أیُّها الذین آمنوا لِمَ تقولونَ ما لا تَفَعَلونَ * کَبُرَ مَقتاً عِندَ اللهِ أن تَقولوا ما لا تَفَعَلونَ"[44]
(ای کسانی که ایمان آورده اید چرا سخنی می گویید که به آن عمل نمی کنید، در پیشگاه الله بسیار سخت و مورد غضب است که حرفی بزنید که به آن عمل نمی کنید.)؟؟؟
آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين .


مهم ترین منابع و مؤاخذ
====================
1 – قرآن كريم جل من أنزله
2- حديث شريف:
صحيح البخاري – صحيح مسلم - سنن النسائي – سنن الدار مي – مسند الإمام أحمد – صحيح الجامع آلباني - الموطأ إمام مالك – صحيح ابن خز يمه .
3 - إمام نووي، المجموع شرح المهذب .
4 – ابن القيم، زاد المعاد في هدى خير العباد.
5 صنعانى، سبل السلام، ، دار الفجر .
6-عبد الرازق كيلانى الحقائق الطبية في الإسلام چاپ : دمشق .
7– د / غياث الأحمد الطب النبوي في ضوء العلم الحديث .
8– روائع الطب الإسلامي بخش چهارم، د / محمد نزار الدقر .
9- مجلة العلم المصريه شماره ( 319 – آوریل 2003 )
10- http/www.siwak.net

گردآوری از:
أحمد حسين خليل حسن
دانشکده الدراسات الإسلاميه – دانشگاه الأزهر Ahmed_gz@yahoo.com
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]سورة فصلت آيه53
[2]النجم 3, 4
[3]صحيح - ر.ک: صحيح الجامع ،آلباني
[4]التغابن 8
[5]آلبانی آن را از أبى هريرة صحیح دانسته است, "با تصرف"
[6]أخرجه النسائي والدا رمى ,و أحمد در مسندش از عائشة رضي الله عنها نقل می کند.
[7]لغت نامه المحيط، فيروزآبادى .
[8]المدثر4
[9]التوبه 108 .
[10]لغت نامه المحيط .
[11]صحيح مسلم بشرح نووي ؛ المجموع شرح المهذب – "با تصرف"
[12]سبل السلام – فضل السواك – چاپ: دار الفجر
[13]مالك در الموطأ ,أحمد در مسنده و النسائي سنن ,و ابن خزيمه آن را صحیح دانسته است,و بخارى آن را بهصورت حاشیه ذکر کرده است, والحديث متصل لكن بلفظ "عند كل صلاه" ابن منده می گوید: اسناد آن همگی صحیح اند , ر.ک: اللؤلؤ والمرجان .
[14]بداية المجتهد ونهاية المقتصد، ابن رشد .
[15] . Salvadoraceae
[16]. salvadora Persica
[17]مجله العلم المصريه (319 - آوریل 2003 م ) تحقیق دكتر فوزي عبد القادر الفيشاوى، استاد دانشکده کشاورزی – دانشگاه أسيوط
[18] . Plaque
[19] . Dental Plaque
[20] . Bacterial Plaque
[21]مرجع قبلی .
[22]تخريج آن قبلاً گذشت- ر.ک: صحيح الجامع، آلبانى
[23]. اوره به رسوب گذاری مئاد غذایی در بدن اطلاق می شود.
[24]الحقائق الطبيه فى الإسلام د/ عبد الرازق كيلانى – چاپ: دمشق
[25] www.siwak.net
[26]صحيح البخارى – ر.ک: فتح البارى
[27]مجله العلم (319 – آوريل 2004
[28]. Sinnigirin
[29] http/ www.siwak.net
[30]. Tri methyl amin
[31]روائع الطب الإسلامى- جـ4، د/ محمد نزار الدقر
[32]مجله العلم المصريه شماره(319 - آوريل 2003 )
[33]زاد المعاد من هدى خير العباد، ابن القيم– "با تصرف"
[34]تخريج آن قبلاً گذشت- حاشیه شماره (1، ص 2 – ر.ک: صحيح الجامع .
[35]مجله العلم المصريه شماره 319 - آوریل 2003 م
[36]آلباني آن را حسن دانسته است– صحيح الجامع، آلبانى
[37] http/ www.siwak.net
[38]مرجع قبلی.
[39] . Mucin
[40]مرجع قبلی.
[41]الطب النبوي في ضوء العلم الحديث – د/ غياث الأحمد
[42]. التوبه 128
[43]. فصلت 53
[44]. سوره الصف، آیات 2 و3

به نقل از:
http://www.55a.net
 

0 comments

ارسال یک نظر